Chat with us, powered by LiveChat

Garmin Fenix 5X, Suunto 9 Baro un Polar Vantage V salīdzinājums

Ekstrēmi piedzīvojumi – labākais veids kā pārbaudīt pulsometru iespējas un izturību.

Šogad bija plāns piedalīties piedalīties divos maratonos (42.195km), doties kārtīgā kanu pārgājienā nedēļas garumā un pastaigāties 100 km tepat Latvijā – Simtiņš 2019 (101km 24 stundās). Nolēmu to apvienot ar dažu populāru sporta pulksteņu izmēģināšanu. Tā teikt, pirms nopietna pirkuma vajag saprast, ko izvēlēties. Laprāt padalīšos ar piedzīvoto un savām
pārdomām par 3 sporta pulksteņiem jeb pulsometriem. Tie ir: Garmin Fenix 5x, Suunto 9 Baro un Polar Vantage V.

Pirmais piedzīvojums – Tokušimas maratons ar Garmin Fenix 5x

Detaļas: Tokušimas maratons (42.195km) Japānā, marts 2019. Pulkstenis – Garmin Fenix 5X.


Par gatavošanās procesu šim maratonam detalizēti var izlasīt manā rakstā Tokušimas maratons.

Tokušimas maratona finišā

Pirmais iespaids uzliekot Garmin Fenix 5X uz rokas – liels, smags un neērts. Šo pirmo iespaidu ātri aizmirsu, kad sāku iepazīt/spaidīt pulksteni un izmēģināt tā iespējas, jo pulksteņa saskarne (interfeiss) ir ļoti ērts un intuitīvi saprotams. Pārsteidz plašā aktivitāšu izvēle, lai gan man šobrīd
interesē tikai “running” un “trail running”. Arī sacensību skrējiena saplānošana ir viegli atrodama un tik pat viegli arī izdarāma. Standartā ir pieejami atgādinājumi dzeršanai, ēšanai, kur var norādīt, ka atgādinājums būs pēc noteiktiem kilometriem vai noteikta laika (minūtes vai stundas). Kā arī, var izveidot savu atgādinājumu, dodot tam sevis izvēlētu nosaukumu. Es uzstādīju atgādinājumu ēšanai – ik pēc 7 km (želeja), dzeršanai (ik pēc 5 km) un izveidoju savu atgādinājumu ar nosaukumu “sāls” ar regularitāti ik pēc 59 minūtēm (lai reizi stundā uzņemtu SaltStick tableti ar sāli un vitamīniem). Vēl ir iespēja arī uzstādīt trauksmi (alert) vidējam ātrumam – ja temps nokrīt zem pulkstenī norādītā vidējā, tad pulkstenis par to ziņo. Šis ir noderīgs, ja grib noskriet distanci noteiktā laikā, līdz ar to, ir zināms arī zemākais nepieciešamais vidējais ātrums, lai šo mērķi sasniegtu. Kā arī, var uzlikt laika limitu – šis, manuprāt, vislabāk noder treniņu metodei, kad skrien nevis konkrētu kilometru skaitu, bet noteiktu laiku. Piemēram, katru dienu 1,5 stundas.

Pats labākais, ka skrienot maratonu, ieplānotie un pulkstenī uzstādītie atgādinājumi arī darbojās – pulkstenis atgādināja visos norādītajos laikos par dzeršanu, ēšanu un sāls/vitamīnu tableti. Šo uzdevumu pulkstenis veica perfekti. Jāatzīst, ka par pulksteņa lielumu un smagumu skrienot pilnīgi nebija laika domāt. Man gribētos apgalvot, ka šis pulkstenis ir izcils maratona skriešanai, tieši dēļ plānošanas funkcijas un jāpiezīmē, ka tas ir jūtīgs/precīzs tekošā ātruma rādītājs. Ļoti palīdz arī standarta funkcija, ka pēc katra kilometra tas paziņo pēdējā noskrietā kilometra vidējo ātrumu. Rezultāts ļoti labs – 3 stundas 31 minūte. Un es gribu apgalvot, ka liela daļa nopelna ir pulkstenim, jo varēju sekot līdzi tekošajam ātrumam, vidējam ātrumam, pulsam un saprast, ka varu skriet ātrāk.

Otrais piedzīvojums – Rīgas maratons ar Polar Vantage V

Detaļas: Rīgas maratons (42.195km), maijs 2019. Pulkstenis – Polar Vantage V. Mazliet vairāk par diviem mēnešiem, kopš Tokushimas maratona, kad testēju Garmin Fenix 5X.

Uzliekot pulksteni uz rokas esmu ļoti pārsteigts, cik tas ir kompakts un viegls. Šķiet, ka es to vispār nejūtu uz rokas. Un nespēju nobrīnīties, ka viņam var būt tik ietilpīga baterija – līdz 40 stundām. Iedomājies, vari skriet vairāk kā 2 dienas no vietas GPS režīmā.

Skrējiena plānošanas funkcijas tam nav, tādēļ rūpīgi iepazīstoties ar maratona karti, uz lapas sarakstīju, kuros kilometros ir dzeršanas punkti, kurā kilometrā ēdīšu savas līdzpaņemtās želejas un reize stundā SaltStick vitamīnu tabletei. Pluss tam, ka pulkstenī nav plānošanas funkcija ir tāds, ka skrienot tik garu distanci vajag kaut kā nodarbināt prātu un mēģināt atcerēties savu ēšanas un dzeršanas plānu ir ļoti labs veids. Un sadalot 42 kilometrus mazākās daļās, šķiet, ka tie kilometri ātrāk paiet. Liekas tikko apēdu pirmo želeju, jau atkal pagājuši 7 kilometri un jāēd nākošā, nemaz nerunājot par dzeršanas punktiem. Arī šim pulkstenim ir standarta funkcija, kas pēc katra kilometra paziņo pēdējā noskrietā kilometra vidējo ātrumu. Lai gan man arī ļoti patika kā šis pulkstenis veica savu uzdevumu maratonā, Tu no manis gaidi salīdzinājumu ar Garmin Fenix 5X. Tad man jāsaka, ka maratonam es labāk izvēlētos Garmin dēļ plānošanas funkcijas un šobrīd es teiktu, ka Polar būtu piemērotāks ikdienas skriešanai, jo tas ir tik ērts, mazs un viegls, ka negribās ņemt to nost no rokas. Par Garmin es to nevarētu teikt – nespēju iedomāties, ka es to varētu nēsāt 24/7 un iet arī gulēt ar to uz rokas.

Trešais piedzīvojums – 8 dienu pārgājiens Zviedrijā ar Suunto 9 Baro

Sarek Nacionālajā parkā, Zviedrijā – nevaru beigs sajūsmināties par Suunto 9 baterijas izturību!

Detaļas: Sarek Nacionālais parks, Zviedrija (8 dienas, 122,59km), jūlijs 2019. Pulkstenis – Suunto 9 Baro.

Ja jādodas vairāk kā nedēļu kalnos, kur nebūs ierīču uzlādēšanas iespējas, tikai viena PowerBank, bet prioritāte ir telefons, tad es izvēlos pulksteni ar visilgāko baterijas darbības laiku – Suunto 9 Baro.

Šim pulkstenim tika visskarbākā testa vide, jo tam savas funkcijas būs jāveic 8 dienas no vietas, akmeņainā, mitrā vidē kalnos. Ja tic pulksteņa ražotāja aprakstam – tam šis pulkstenis arī ir radīts.

Tā kā šī gājiena plāns Sarek Nacionālajai parkā nav tradicionālais – neiesim pa tradicionālo Karaļa taku (Kungsleden), bet gan nost no tās kalnos pa individuāli sev iztrādātu maršrutu, bez telefona zonas, bez marķētām takām un civilāzijas pazīmēm, tad šoreiz pulkstenim tiek uzticēts daudz – katru dienu precīzi atspoguļot noieto distanci un laiku, rādīt tekošos augstuma metrus, kas palīdz labāk atrast vietu, kur šķērsot kalnu upes. Kā arī, fiksēt to visu kartē, lai varētu saglabāt kā gpx failu un izmantot nākotnē šajos kalnos vai padalīties ar citiem nomaļu taku meklētājiem.

Šis bija vienīgais no trīs testa pulksteņiem, ar kuru uz rokas arī gulēju – nenoņēmu visas 8 dienas (laikam tādēļ, ka baidījos pazaudēt) un atklāju, ka pēc pamošanās, kad sāku staigāt pulkstenis parādīja kopsavilkumu par nakts miegu – cik stundas esmu gulējis dziļajā miegā. Tā kā bijām aiz polārā loka, visu laiku bija gaišs, tiešām ļoti gaišs pat vienos naktī, līdz ar to, ar gulēšanu bija švaki, lai gan man parasti ar to problēmu nav. Tagad man pulkstenis rādīja, ka gulēju vidēji tikai 3 līdz 5 stundas. Runājot par šo pulksteni, nevaru beigt sajūsmināties par tā bateriju. Izbaudot to dzīvē, esmu vēl lielākā sajūsmā – tās stundas nemaz nav pārspīlētas.

Tabula ar noietajiem kilometriem un stundām pa dienām.

DienaNoietie kilometriStundasPieveiktie
augstuma
metri
122.5971h38min↑2902
1. 16.07.201920.04+4.19=24.237h08min+1h52min=9h449+84
2. 17.07.201918.1810h58min330
3. 17.07.20199.89+2.66=12.558h19min+1h31min=9h50min344+192
4. 17.07.201911.6210h40min164
5. 17.07.201916.2711h38min734
6. 17.07.201923.0212h29min499
7. 17.07.201914.726h51min106
8. 17.07.2019220min-96

Ja šo pulksteni izmanto Ultra režīmā, tas mierīgi spēj tikt galā ar 8 dienām kalnos bez lādēšanas. Pēc tabulas redzams, ka Garmin Fenix 5X Plus TltraTrac režīmā ar šo uzdevumu nebūtu ticis galā. Jāatzimē, ka startējot aktivitāti, opcijās pie “Battery mode” ir jāizvēlas viens no variantiem:

  • performance (24 stundas);
  • endurance (38 stundas);
  • ultra (136 stundas).

Ja nenomainīsiet “Battery mode”, tad standartā ir performance režīms, kurā baterija turēs 24 stundas. Šādus skaitļus man rādīja pulkstenis ar 97% uzlādētu bateriju. Kā aktivitāti izvēloties “Hiking” displeja izkārtojumā visu laiku ir redzami tekošie augstuma metri, kas ir viens no svarīgākajiem rādītājiem, jo bija diena, kad bija jāšķērso 5 kalnu upes ar izģērbšanos un iepriekš citu gājēju aprakstos dažām upēm bija norādīti augstuma metri, kuros visērtāk šķērsot (mazāka straume, seklāks, šaurāks), pretējā gadījumā, vairāk laika jāpavada ejot gar upi meklējot piemērotāko vietu.
Ar visiem uzdevumiem pulkstenis tika galā vairāk nekā labi. Vēlreiz atkārtošos – nespēju slēpt savu sajūsmu par tā baterijas darbības ilgumu. Esmu ļoti pozitīvi pārsteigts. Ja mana pamata aktivitāte būtu staigāšana pa kalniem, šī viennozīmīgi būtu mana izvēle Nr. 1.

Lai gan pulkstenis vizuāli izskatās smalks (es nekautrētos to nēsāt pie uzvalka), tā nerūsējošā tērauda korpuss un safīra kristāla skārienjūtīgais ekrāns pēc šī 8 dienu piedzīvojuma joprojām izskatījās tik pat smalki – bez skrāpējumiem un jebkādiem citiem bojājumiem.

Ceturtais piedzīvojums – 101 km pārgājiens Latvijā ar Polar Vantage V

Detaļas: Simtiņš 2019 “No Elles līdz Paradīzei” (101 km, laika limits – 24 stundas), augusts. Pulkstenis – Suunto 9 Baro un Polar Vantage V.

Simtiņa finišā Paradīzes kalnā, Siguldā

Simtiņu nejauši uzgāju Facebook’ā . Tas piesaistīja manu uzmanību ar tekstu, ka vienā gadā Simtiņu esot finišējuši tikai 4 dalībnieki. Šogad dalībnieku limits bija 200 un organizatori paredzēja, ka finišēs krietni zem 50%. Pagaidām vēl nav publicēts šogad finišējušo skaits.

Ir divi galvenie nosacījumi, kas sarežģī šīs distances pieveikšanu: laika limits – 24 stundas un svars – uz muguras jābūt mugursomai ar svaru vismaz 10% no dalībnieka ķermeņa svara, neskaitot ēdienu un ūdeni, kam jābūt vismaz 1,5L. Manā gadījumā, mugursoma bija gandrīz 13kg. Starts pie Lielās Elles Liepā, finišs – Paradīzes (Gleznotāju) kalnā Siguldā. Neesmu orientēšanās speciālists, tādēļ mani izglāba tas, ka organizatori bija sagatavojuši trases gpx failu, ko iepriekš ielādēju abos pulksteņos. Izglāba būtu maigi teikts – bez kartēm abos šajos pulksteņos es noteikti nebūtu spējīgs finišēt, jo maršruts gāja ne tikai pa ceļiem, bet arī pa pilnīgiem mežiem, kur bieži vien pat īsti takas nebija un liela daļa gājiena bija pilnīgā tumsā un vienatnē. Esot tumsā vienatnē un neredzot nevienu lampiņu ne priekšā, ne aizmugurē, vienīgo drošības sajūtu, ka eju pareizi, deva bultiņa abos pulksteņos, kas rādīja, ka esmu tieši uz maršruta līnijas. Un pulksteņi nekļūdījās.

Lai gan skatīties kā bultiņa slīd pa maršruta līniju bija vienlīdz ērti abos pulksteņos, tumsā vairāk izmantoju tieši Polar Vantage V pulksteni, jo šim pulkstenim ļoti ērti bija tas, ka pagriežot pulksteni pret sevi, automātiski ieslēdzās ekrāna apgaismojums un karte uzreiz bija redzama, Suunto bija jāpiespiež poga, lai ieslēgtos apgaismojums. Vēl viena ērta funkcija, kas ir abos pulksteņos – tas “kliedz”, kad novirzies par daudz no maršruta, līdz ar to, pasargā no liekiem kilometriem. Suunto skatījos brīžos, kad Polar rādīja, ka virzos prom no maršruta un īsti nevarēja noorientēties. Jāatzīst, ka Suunto navigācija bija precīzāka un nekļūdījos vairāk uzticoties tieši Suunto navigācijai. Suunto pulkstenim baterijas režīmu izvēlējos “Endurance” – 38 stundas. Zinot, cik ietilpīga baterija, ļoti nesatraucos un tādēļ nebiju uzlādējis līdz 100%, līdz ar to, nebija 38 stundas “Endurance” režīmā, bet mazāk, tādēļ gājiena pēdējos kilometros izbaudīju ļoti labu pulksteņa opciju – kad bija palikušas dažas baterijas stundas, tas pats piedāvāja pārslēgties uz Ultra režīmu, lai taupītu bateriju. Manuprāt, super.
Polar Vantage V nav iespēja aktivitātei izvēlēties baterijas režīmu, tam standartā ir līdz 40 stundām Gps režīmā. Protams, tas ar šo aktivitāti tika galā godam, jo Simtiņu finišēju 22 stundās un 23 minūtēs. Par šo piedzīvojumu runājot, es izvēlētos Suunto 9 Baro dēļ tā, ka tā navigācija man radīja lielāku uzticības sajūtu.

Verdikts

Visi trīs pulksteņi ir lieliski katrs savai vajadzībai. Mans sapņu pulkstenis izskatītos šāds – Suunto 9 Baro vizuālais izskats, baterijas ilgums,
svars, navigācijas precizitāte, barometra/altimetra funkcija ar Garmin Fenix 5X Plus skriešanas plānošanas funkciju un Garmin Pay. Tādēļ gaidu vai nu Garmin Fenix 6 sēriju ar cerību, ka baterija būs vismaz 110 stundas ultra režīmā, vai Suunto 10 Baro ar skrējiena plānošanas funkciju un Suunto Pay. Vēl Suunto vietā es noņemtu skārienjūtīgā ekrāna funkciju, tādā veidā vēl samazinot tā svaru. Iespējams, ar šo verdiktu es nevienam nepalīdzēju, bet, iespējams, palīdzēju kādam, kurš plāno, ka vairāk par maratonu nekad neskries un viņa ideālais pulkstenis ir Garmin Fenix 5X Plus. Vai arī kādam, kurš dienām un nedēļām pavada kalnos un nekāda ēšanas vai dzeršanas
plānošana nav vajadzīga un viņa ideālais pulkstenis ir Suunto 9 Baro. Novēlu jums atrast jūsu ideālo. Uz tikšanos kaut kur ārā! Atpazīšu Tevi pēc kāda no šiem trim pulksteņiem uz rokas.

Neliela atkāpe

Kad šis salīdzinājums un apraksts tapa, vēl nebija iznācis jaunais Garmin Fenix 6. Par to, kas jauns Garmin Fenix 6 – lasi šeit.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *